Nad frekventovaným průtahem v Táborské ulici nad silnicí 6/E48 je masiv na několika místech již zpevněn. Poslední kroky bezpečí přijdou do konce tohoto roku. „Do konce letošního roku by měla být sanace hotová. Se zabezpečováním začneme někdy v srpnu nebo září. Přesný termín ještě není jistý, jelikož se musí uskutečnit výběrové řízení na zhotovitele,“ řekl náměstek Čestmír Bruštík. Sanaci zafinancuje z 80 až 85 procent Ministerstvo dopravy.

Samotná sanace by neměla být nijak zásadně náročná. Bude se jednat o očištění masivu, navrtání kotev a vysokopevnostních sítí, dole se prodlouží palisáda z kulatin, kdyby případně nějaké kameny odpadly, aby se nedostaly na silnici a palisáda je zadržela.

Řidiči se nemusejí obávat uzavření silnice, doprava bude nejspíše svedena do jednoho jízdního pruhu. Podmínkou oprav je totiž „neuzavřít šestku“.

Levá část skalního masivu už má sanaci několik let za sebou. Uskutečnila se poté, co se na průtah sesula část skály. Sanaci tehdy udělalo město za přispění dotace z Fondu životního prostředí.

Skalní masiv poškozují jak otřesy z průtahu městem, tak otřesy z vlakového nádraží, které leží nad silnicí. Město proto v minulých letech nechalo do svahu instalovat měřicí čidla, aby zjistilo, jak silné jsou pohyby skály. Pro monitoring byla použita tři čidla. „Z jednotlivých měření zatím nelze učinit obecné závěry z hlediska dalšího vývoje stabilní situace na skalním masivu. Byly ovšem zaznamenány i zatím nevratné změny velikostí trhlin. Ty západně orientované se jeví jako náchylnější k teplotnímu ovlivnění než ty ležící severněji,“ informoval Jan Blahůt, vedoucí oddělení inženýrské technologie z Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd.