„Kvůli tomu jsem začala studovat. Vedení školy nás upozorňuje už několik let, že pokud si nedoděláme školu, končíme. A to bez nároku na odstupné," uvedla Jana Plachá s tím, že nyní je už ve druhém ročníku na pedagogické fakultě v Plzni. Ta ale patří k mizivému malému počtu učitelů, kteří se rozhodli nečekat a vzdělání si doplnit. Pro získání odborné kvalifikace učitelů vyčleňuje Karlovarský kraj od roku 2011 ze svého rozpočtu ročně 1,5 milionu korun. „V roce 2011 bylo vyčerpáno 462 tisíc, o rok později 187 tisíc korun," vyčíslila Andrea Bocková, mluvčí kraje.

Nejlepší stav v odborné kvalifikaci je u učitelů mateřských škol, dále následují učitelé všeobecně vzdělávacích předmětů na středních školách, učitelé 1. stupně základních škol.

„Ze sta základních škol zřizovaných obcemi v Karlovarském kraji jich 15 vykazuje více než 50procentní nekvalifikovanost. Situaci nelze jednoznačně paušalizovat, většinou je však stav poměrně dobrý ve velkých okresních městech. Nejhorší pak je v základních školách zřízených pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kde se projevuje naprostý nedostatek kvalifikovaných učitelů se speciální pedagogikou," vysvětlil Václav Sloup, krajský náměstek pro školství (KSČM).

A jak problém řešit? „Vzhledem k tomu, že odborná kvalifikace pedagogických pracovníků je daná zákonem, je nutno vyčkat, zda ještě dojde k nějaké legislativní změně, nebo zda ministerstvo školství vydá případně metodický pokyn, jak postupovat v daných situacích," doplnil náměstek Sloup.