„Nová aplikace Tísňomat slouží k praktickému nácviku volání na tísňové linky a zároveň k procvičování požadovaných postupů v nejrůznějších rizikových situacích. Správné chování na místě události a přivolání pomoci jsou jedny z nejdůležitějších věcí, které by nejen děti měly umět," představuje ojedinělou aplikaci Lukáš Hutta ze Záchranného kruhu. Správným postupem při tísňovém volání pomohou děti samotným záchranářům a také mohou na základě tísňového volání a s pomocí operátora zachránit lidský život.

„Myšlenka aplikace Tísňomat se rodila v Asociaci Záchranný kruh již delší dobu," uvedla mluvčí Záchranného kruhu Daniela Rybářová a doplnila: „Doposud totiž žádná taková vhodná pomůcka neexistovala, a to ani v zahraničí." Samotný projekt Tísňomat se realizoval půl roku. Pracovali na něm grafici, animátoři, pedagogové a odborníci z řad záchranářů. Téměř hotová aplikace prošla schválením psychologů.

„Aplikace je vytvořena pro dvě věkové kategorie, mladší děti a mládež, přičemž její uplatnění je úplně pro všechny, i pro seniory," dodala Veronika Krejsová, ředitelka Asociace Záchranný kruh.

Po spuštění Tísňomatu je na výběr ze dvou desítek nejčastějších rizikových situací, které mohou dennodenně kohokoliv potkat. „Úkolem je si situace prohlédnout a zjistit všechny potřebné detaily, které jsou důležité pro zvolení správného postupu a přivolání pomoci. Poté proběhne simulace volání na tísňovou linku," uvedl Hutta. Aplikace vyhodnocuje postupy a uživatele opravuje a navádí, pomáhá mu si ujasnit, co je důležité a může být rozhodující.

Aplikace byla financována z dotací od Ministerstva vnitra, tedy z Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky, a z Karlovarského kraje. Vyšla na zhruba 150 tisíc korun.