Žáci i učitelé musejí počítat s novinkou v přístupu k výuce. Vzdělávací program, na který školy postupně přecházejí, má totiž hlavní cíl – tvrdý učební dril má vystřídat důraznější podpora samostatného myšlení žáků. Podle pedagogů však hodně záleží na tom, zda si některé školy dokážou toto novum osvojit.

Například na Základní škole v Otovicích se prý na tuto změnu připravovali několik let a vítají ji. „Tento vzdělávací program nám dává cenné možnosti. Nejde už tolik o to, aby se žáci nadřeli spoustu informací, ale aby uměli individuálně pracovat a naučili se myslet. Ne pouze drtit učivo. Na vzdělávací program jsme přistoupili už před třemi lety a dokonce radíme i některým dalším školám,“ vysvětlila Jiřina Klírová, ředitelka školy.

Podle ní může rozvoj tohoto programu zpomalit přístup některých pedagogů. „Ti se musejí naučit věnovat výuce větší nasazení a pochopit, že školství není jen o mechanickém probírání učiva. Je také důležité, aby na tento způsob přistoupily i střední školy a tento nový způsob výuky nemusel po ukončení základní školy zaniknout,“ dodala ředitelka otovické školy.

Podobný názor má i Břetislav Svoboda, ředitel karlovarské Základní školy a Základní umělecké školy ve Šmeralově ulici. „Změny samozřejmě vítám, protože učební program potřeboval už dlouho osvěžit. Nedá se stále spoléhat jen na kvantum látky, které se žáci naučí nazpaměť. Je s tím sice trochu více práce, ale přinese to užitek,“ ujistil Svoboda.

Úprava se netýká pouze základních škol, ale i osmiletých gymnázií. „Celý vzdělávací program je ještě stále živý materiál, se kterým se podle mě bude ještě hýbat. My jsme byli na změny připraveni, protože gymnázium při výuce vždy počítalo s nutností studenty připravit a na nutnost myslet a dávat si věci do souvislostí na základě získaných informací,“ sdělil Zdeněk Papež, ředitel Prvního českého gymnázia Karlovy Vary.

Někteří studenti mají ovšem ze změn obavy. „Připadá mi, že se příliš často něco mění. Bojím se, aby tato úprava rámcového vzdělávacího programu například nezkomplikovala státní maturity. Je ovšem pravda, že řada studentů se pouze něco učí nazpaměť a potom jsou v práci nepoužitelní,“ svěřil se karlovarský student Tomáš Beran.