Velké pozdvižení vzbudil na karlovarské tržnici speciální autobus. Ten je poháněný vodíkem a lidé si mohli vyzkoušet, že tento styl dopravy má rozhodně velkou budoucnost. Autobus bude k vidění na tržnici ještě dnes.

„Je to zatím jediný prototyp v celé republice. Normálně jezdí v Neratovicích, ale na požádání ho jezdíme předvádět i do jiných měst,” uvedl Aleš Doucek z oddělení vodíkových technologií Ústavu jaderného výzkumu Řež, a.s.

„Jeho obrovskou výhodou je naprostá ekologičnost. Vychází z něj pouze pára. Autobus tedy nesmrdí a je velmi tichý. Má i velmi slušný tah,” doplnil Doucek.

Ten připustil, že pořizovací cena je vyšší než u normálního vozu, ale na druhou stranu se náklady rychle vracejí. Náklady na výrobu tohoto prototypu činily milion eur a byly spolufinancovány z Evropského fondu pro regionální rozvoj. „Náklady jsou vyšší, ale na druhou stranu provoz je o polovinu levnější než u běžného typu autobusu. Celkově by se dalo říct, že jde vlastně o takový trolejbus, který si ale elektrickou energii vyrábí sám s pomocí vodíku. Očekáváme, že by tento typ pohonu mohl nahradit zhruba za deset nebo patnáct let naftové pohony. Navíc bychom nebyli závislí na ropě, která často pochází z velmi politicky nestabilních zemí,” popsal Doucek.

MHD: Je dobré to zkusit

Prototyp uvítal také karlovarský dopravní podnik, který je za dvoudenní zkoušku tohoto vozidla velmi rád. „Určitě je zajímavé si zkusit, jak podobný vůz funguje. Věřím, že v budoucnu by tento pohon mohl nahradit naftu i zemní plyn. Problémem jsou ale vysoké výrobní náklady tohoto autobusu,” řekl Pavel Bohánek, ředitel Dopravního podniku Karlovy Vary.

Ten také potvrdil, že by pro podnik bylo zatím problémem pořídit podobné autobusy. „Problémem je skutečně výrobní cena a také nevíme, zda má vůz takový dojezd, aby zvládl plný provoz. Jako pozitiva však vidím jeho tichost a ekologičnost. To je pro lázeňské město obrovské plus,” vypočítal Bohánek.


Lidé: To je pokrok

Autobus si mohli zájemci nejen prohlédnout, ale zároveň se jím i svézt na lince číslo 12. Mezi lidmi způsobil autobus velké překvapení a většinou si projížďku pochvalovali. I nás cestou tímto autobuse zaujalo, že skutečně nebyl zvuk motoru vůbec slyšet. Překvapivě měl vodíkový pohon i velmi slušný tah a rozjížděl se s přehledem. Jeho interiér se cestujícím velmi líbil. „Jsme rádi, že i když už autobus jezdí dva roky, tak si na něj zatím neposvítili žádní vandalové,” pochvaloval si Doucek.

Cestující hodnotili jako plus jeho ekologičnost. „Určitě je tišší než jiné autobusy a myslím, že dokonce i než ty na plyn. Navíc je tady pohodlí,” zhodnotil projížďku Karlovarák Michal Krejsa. „Myslím, že pro město, jako jsou Karlovy Vary, by se velmi takový ekologický autobus hodil. Snad se to v budoucnu podaří,” dodal.

Podobný názor měla i Magda Kaňovská z Karlových Varů. „Líbí se mi s ním jet. Nesmrdí a působí velmi příjemně a moderně. Navíc šetří naši přírodu a to je v dnešní době obrovsky důležité. Neměli bychom životní prostředí zanedbávat a toto je další možnost, jak ho trochu šetřit,” dodala dívka.

Vodíkový autobus potěšil také třináctiletého Davida Moudrého z Karlových Varů. Ten je velkým příznivcem autobusů a tento prototyp si nenechal ujít. „Když jsem se dočetl, že tady bude, tak jsem vůbec neváhal. Byla skvělá možnost autobus vidět a také si ho vyfotografovat,” řekl Moudrý. „Myslím, že by se do lázeňského města velmi hodil. Škoda že je jeho cena mnohem vyšší než u těch normálních, ale zase by se to rychle vrátilo,” myslí si třináctiletý chlapec.