Když letos v září Karlovarská krajská nemocnice (KKN) slavnostně otevírala nový Pavilon akutní medicíny (PAM), nikdo ještě netušil, že chybička se do projektu přece jenom vloudila. A ne malá. Na heliportu na střeše budovy, za niž Karlovarský kraj zaplatil přes šest set milionů korun, nepřistanou vrtulníky Letecké záchranné služby z Líní u Plzně, kterou provozuje armáda. Střecha heliportu, jejíž nosnost je 3,5 tuny, těžké stroje o váze 4,5 tuny prostě neunese. Přitom Karlovarský kraj má smlouvu o leteckém převozu pacientů právě se záchrankou v Líních.

Kraj to ale za problém nepovažuje. „K rozhodnutí o parametrech heliportu na PAM a jeho využití došlo ve fázi územního řízení k umístění stavby. Už tehdy bylo stanoveno, že bude heliport dimenzován pro běžné, nikoliv zastaralé těžší typy vrtulníků. Standardní vrtulník používaný pro leteckou záchrannou službu v republice a v zahraničí je Eurocopter," uvedla mluvčí Jana Pavlíková.

Podle Luďka Nečesaného, předsedy představenstva KKN, má stávající heliport přistávací a bezpečnostní plochu o průměru 26 metrů. Jeho celková plocha je tedy cca 30×30 metrů. „V případě, že by byl heliport navrhován pro těžší typy vrtulníků, znamenalo by to velmi výrazné zvýšení hmoty objektu a zásadní dopad i do statiky pavilonu," vysvětlila mluvčí.

Podle kraje byly v době přípravy projektu tyto náklady jen na statiku vyčísleny na částku přibližně o 6 milionů vyšší, než s jakou se počítalo. Celkově by se prý tedy navýšily o desítky milionů korun.

„Zásadní problém je i v nadměrné hlučnosti velkého vrtulníku. Jeho přistáváním v obytné zóně by byly výrazně překročeny limity pro hluk a dynamický ráz přenášený do okolních budov. Na heliportu byla provedena provozní zkouška s měřením hluku při přistávání vrtulníku, pro který je určený, a naměřené hodnoty příslušné normy splňují. Rozhodně v nich není další vůle pro navýšení. Provoz heliportu je proto také v současné době povolen jen ve dne vzhledem k poloze v obytné zóně a možnému rušení nočního klidu," uvedla mluvčí.

O zastaralosti vrtulníku nemůže být řeč, brání se Armáda České republiky: „Vrtulník Letecké záchranné služby Armády České republiky W3A Sokol je mezi záchranářskými vrtulníky u nás jedním z nejmodernějších a ve své třídě nemá konkurenci. Od roku 1998, kdy jej LZS AČR v západních Čechách využívá, nebyla zaznamenána k jeho provozu žádná stížnost nebo výhrada. Spolu s vrtulníky Policie ČR je Sokol jediným vrtulníkem, který může létat v noci a provádět záchranné práce i za snížené viditelnosti a ve složitém terénu," odpověděl Jiří Caletka z ministerstva obrany.

Na dotaz, zda se někdo z krajské nemocnice obrátil při projektování heliportu na Leteckou záchrannou službu v Líních, odvětil: „Vedení krajské nemocnice ani město Karlovy Vary nekontaktovaly Leteckou záchrannou službu AČR v Plzni Líních nebo Ministerstvo obrany ve věci výstavby nového heliportu karlovarské nemocnice."

Heliport karlovarské nemocnice. Nosnost 3,5 tuny.
Nejbližší záchranné vrtulníky tak mají v Ústí nad Labem, kde je však soukromý provozovatel. Za firmu DSA, která tuto službu poskytuje, hovořil o celé situaci Jan Knaisl: „Pokud by situace žádala a byl požádán místní dispečink, nemáme problém letět na pomoc do Karlovarského kraje."

Za jedny z nejvíc angažované, a to záchranáře Karlovarského kraje, podal vysvětlení ředitel Roman Sýkora: „Podle mého to až takový průšvih není, neboť pokud už žádáme o zásah vrtulníku, jedná se o těžký úraz, který stejně řeší vyšší pracoviště, a to plzeňská fakultní nemocnice či jiné specializované centrum. Pokud se jedná o převoz zraněného z karlovarské do plzeňské nemocnice, občas je lepší použít sanitku." Plánovaný heliport vedle budovy záchranářů ve Dvorech je zrušen také.

A co na to ministerstvo zdravotnictví?

„Je všeobecně známo, jaké vrtulníky jednotlivé oblasti využívají. Jejich operační řízení spadá plně do kompetence zdravotnické záchranné služby. Ministerstvo zdravotnictví nemá k dispozici informace o tom, z jakých důvodů byl heliport vystavěn s parametry, jak uvádíte," uvedl Vlastimil Sršeň z ministerstva zdravotnictví.

(iva, tom)