„Zboží by mělo být nepoužité, v originálním obalu a zákazník musí mít doklad o nákupu,“ upřesňuje podmínky Miroslav Sommer z elektro prodejny Planeo. Zároveň ale dodává, že nelze vrátit úplně všechno zboží. „Například holicí strojek, který už někdo vyzkoušel, nelze vzít zpět z hygienických důvodů,“ řekl Sommer.

Oproti loňskému roku přišlo zatím obdarovaných, kteří s elektronickým dárkem nejsou spokojeni, mnohem méně. „Čekáme druhou vlnu po Novém roce, ale zatím se zdá, že se lidé s dárky lépe trefovali,“ směje se prodavač.

„Sešly se nám dvě meteorologické stanice. V našem malém bytě je opravdu nevyužijeme, tak jsem si za jednu z nich vybral malé rádio,“ popisuje svou zkušenost Plzeňan Martin Pekárek.

Mezi nejčastěji vyměňované zboží patří každoročně oblečení, problémem bývá nejenom velikost, ale i nevhodná barva nebo střih. „Lidé k nám chodí nejčastěji hned po svátcích, asi mají strach, abychom jim nevhodný dárek vyměnili. Lhůta je u nás ale až šest týdnů, zboží musí být samozřejmě nenošené a s cedulkami,“ uklidňuje Michaela Chovancová z prodejny Takko. Zákazníci si podle ní za nevhodný dárek vyberou něco jiného.

Muži neváhají překvapit své polovičky šperkem pod stromeček, často však vhodnou velikost vybírají pouze odhadem. „Manželka má zápěstí přesně jako vy, ten náramek bude akorát. Tenhle prsten se mi líbí. A velikost? Do půlky mého malíčku!“ Přesně takové věty slýchávají prodavačky v klenotnictvích. Už však vědí, že s těmito zákazníky se pravděpodobně uvidí znovu – až přijdou šperk vyměnit.

Podle Jaroslavy Sudové, prodavačky v Klenotech Aurum, vidí muži své ženy v lepším světle. „Nezřídka se stává, že se manžel s velikostí prstenu netrefí až o čtyři velikosti, i náramky bývají často krátké. Muži vidí své ženy zkrátka štíhlejší,“ dodává s úsměvem Sudová.