O tom, kdo pojede a jak bude cesta zorganizovaná, rozhoduje vedení školy. A v některých základních školách, v nichž není příprava cesty transparentní a otevřená, jsou upřednostňováni ti kantoři, kteří jsou k vedení školy loajální, případně podlézaví. Není proto výjimkou, že na zahraniční stáže odjíždí místo učitelů cizích jazyků, pro něž jsou tyto pobyty opravdovým zdokonalením pro další výuku žáků, učitelé předmětů, které nemají s výukou cizích jazyků naprosto nic společného. A nejen ti, do zahraničí s učiteli leckdy odjíždějí i rodinní příslušníci a přátelé. Otazník visí i nad organizací cesty. Některé školy si ji nechávají zorganizovat cestovními kancelářemi a místo ubytování v soukromí volí pohodlí hotelů. Učitelé o těchto praktikách vědí hodně, ale otevřeně hovořit se obávají. V kolektivech pedagogů by jednak nevydrželi a kvůli dusnu na škole by museli sami volit odchod. Nebo by byli k výpovědi přinuceni.

V neděli odjíždí do anglického Dublinu na čtrnáctidenní pobyt pětičlenná delegace učitelů základní školy Komenského. Tato škola podle ředitelky Moniky Prenkové využila výzvu z evropského programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Přihlásila se do pořadníku a byla úspěšná. „Pojede pět pedagogů. Přednostně jsme cestu nabídli angličtinářům, ale všichni zájem neměli. Proto se cesty a pobytu v Dublinu účastní i učitelé, kteří se chtějí v angličtině zdokonalit," vysvětlila ředitelka, která do Dublinu odjíždí také.

Pro ZŠ Komenského to není první zahraniční cesta za evropské peníze. Tři desítky jejích žáků už navštívily Oxford a Londýn a škola využila i možnost letního pobytu ve Velké Británii pro několik učitelů.

Zájem škol o zahraniční výuku a výměnné pobyty stále stoupá. Do zahraničí posílají žáky i další karlovarské základní školy. Cesty musejí pochopitelně detailně vyúčtovat. Souhlas zřizovatele školy, tedy karlovarského magistrátu, k výjezdům ředitelé nepotřebují.

„To není povinností, škola je samostatný subjekt," vysvětlil Jan Kopál, mluvčí magistrátu. A právě na to poukazují učitelé, kterým se praktiky v organizaci stáží vůbec nelíbí.

„Mohou si v podstatě dělat, co chtějí. A záleží na tom, jak k práci přistupují. Zda jsou spravedliví a jde jim skutečně o školu, žáky a o výuku. Těch je hodně. Ale jsou i tací, kteří této absence kontroly zneužívají a přednost dávají svým oblíbencům. Škoda že to magistrát nezajímá," uvedl jeden z učitelů.