VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Západní Čechy byly ideální k natáčení filmu o chybějícím mateřském citu

Západní Čechy – Mladému filmaři, nedávnému absolventovi režie na FAMU, Josefu Tukovi se dostaly do rukou rodičovské deníky, které psal jeho dědeček v době, kdy jeho matka byla ještě dítě.

26.11.2017
SDÍLEJ:

Režisér Josef Tuka a herečka Jana Plodková při natáčení filmu Absence blízkosti v ostrovské nemocnici.Foto: Deník / Redakce

Zaujal ho něžný cit vložený do slov, kterými byly řádky deníkových sešitů popsány. Vznikl tak námět jeho celovečerního debutu Absence blízkosti, pojednávající o ztrátě citu matky k dítěti v časné době mateřství. Absence blízkosti měla světovou premiéru na letošním Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech a od 26. října je možné film shlédnout v české kinodistribuci. Téměř polovinu filmu natáčel Tuka v západních Čechách, mimo jiné i v ostrovské nemocnici.

Absence blízkosti pojednává o matce, která prochází vnitřní krizí. Paradoxně si uvědomí, že má svého psa raději než vlastní tříměsíční miminko. Jak jste se k takhle náročnému námětu dostal?
Cesty od prvotní inspirace jsou nevyzpytatelné. Na úplném začátku se mi dostaly do ruky rodičovské deníky, které vedl můj dědeček své dceři, tedy mé matce. Pročítal jsem je a zaujala mě láskyplnost, jímavost a citlivost se kterou dědeček ty deníky psal. Napadlo mě, že by to mohl být hezký námět na celovečerní film. V průběhu scenáristické práce jsem si uvědomil, že by ten příběh mohl být o matce, která nemá vztah ke svému čerstvě narozenému dítěti, najde rodičovské deníky svého zesnulého otce a její vztah k dítěti se začne proměňovat k lepšímu.

Cesta od námětu k hotovému filmu, ale byla ve vašem případě extrémně dlouhá.
Zhruba v roce 2012 jsem s první verzí scénáře oslovil profesionální producenty. Všichni mi do jednoho odpověděli s tím, ať se nezlobím, ale že jsou zahlceni prací. Vyprávěl jsem to mé spolužačce z oboru režie na pražské FAMU, kde jsem studoval. Měla podobnou zkušenost a z tohoto důvodu se rozhodla založit vlastní produkční společnost. V podstatě hned mě vyzvala, abychom Absenci blízkosti natočili pod hlavičkou její nově vznikající společnosti. Podali jsme přihlášku na Fond kinematografie. Žádali jsme dlouhé tři roky, ale pokaždé jsme bohužel neuspěli, navzdory příznivému bodovému ohodnocení nebo vlídným expertním posudkům.

To muselo být demotivující…
Hlavně jsem do příprav natáčení investoval tolik času a energie, že by byla vyložená marnost o to nastřádané snažení přijít. Oslovil jsem tedy mé kamarády, kteří se mnou studovali na FAMU, různé obory, že bychom to mohli natočit po kamarádsku, famácky, na koleni. Zaplaťpánbůh souhlasili. Všichni to dělali v podstatě za cesťák nebo za honorář symbolického charakteru, jehož výše samozřejmě vůbec neodpovídala jejich kvalitám nebo zkušenostem. Jsem jim velmi vděčný. Ale rovnou říkám, že takhle to jde udělat jen jednou v životě a to ještě při debutovém natáčení.

Titulní roli hraje Jana Plodková. Proč jste si vybral právě ji?
Psal jsem jí scénář na tělo. My se známe z doby mých studií na divadelní fakultě JAMU, kde jsem studoval před FAMU. Jana byla v ročníku nade mnou, už tenkrát byla charismatická herečka.

Jak dlouho jste točili?
Dva týdny, ve dvou stěžejních lokacích. V jedné designové vile kousek od Prahy na Slapech, tou druhou lokací byly západní Čechy, kde se na různých místech odehrávají zásadní části příběhu.

Proč zrovna v západních Čechách, vy jste jihočech, studoval jste v Praze, v Brně…
Z hlediska žánru je film Absence blízkosti psychologickým příběhem. Přemýšlel jsem, jak tento žánr umocnit v obrazové rovině filmu a napadl mě motiv drobných zemětřesení. Například, houpací křeslo, které se vlivem drobného zemětřesení samovolně rozhoupe, voda chvějící se ve sklenici nebo hluk připomínající dunění, který je příznačný pro ony zemětřesné roje. A seismicky nejaktivnější oblastí v Česku jsou právě západní Čechy, takže to byl ten pravý důvod.

Natáčeli jste také v ostrovské nemocnici. Proč si váš štáb vybral zrovna tuto lokaci?
V ostrovské nemocnici jsme strávili jeden intenzivní natáčecí den. Přijeli jsme v osm hodin ráno a končili přibližně dvě hodiny po půlnoci. Navzdory tomu, že se jedná o nemocniční prostředí, je to místo velmi příjemné. Ze všeho nejvíce se mi vybaví přilehlý nemocniční park, který je v pravém slova smyslu oázou klidu.

Prozradíte něco víc o příběhu Absence blízkosti, například o hlavní postavě?
Hlavní hrdinka je profesí kadeřnice. Rozpadl se jí partnerský vztah, přišla o práci a zároveň i o střechu nad hlavou, čímž je dočasně nucena vrátit se ke své matce. Tuší, že je s ní něco vnitřně v nepořádku, tápe a nakonec si uvědomí, že ke svému dítěti necítí to, co by měla. Navzdory názvu ale film neskončí špatně a má svým způsobem happyend. Dokonce nám diváci po premiéře na karlovarském festivalu nebo i po distribuční premiéře říkali, že je to velmi jemný a klidný film, takže pomyslné drásání divákových nervů se určitě nekoná.

Motiv ženského světa lze vystopovat i ve vašich krátkých studentských filmech. Co vás na tomto tématu tolik přitahuje?
Ve druháku na FAMU jsem natočil televizní cvičení s názvem Strachování, které obsahově vyloženě vychází z ženského světa. Během vánočního příběhu tří žen, které spojuje rodinná vazba, jsme se tady s herci pokusili přijít na kloub příbuzenským křivdám a strachům. Tomu ještě v prváku předcházela etuda s názvem Odchází, což byl příběh o stárnoucí matce, která se na pozadí strachu ze samoty, musí vypořádat s odchodem své dospělé dcery z domu. Když nad tím tak přemýšlím, říkám si, že jsem měl strašné štěstí na herce. V případě Odchází to byla Nina Divíšková, v případě Strachování zase Anička Šišková, Martha Issová nebo Jana Šulcová. A teď v Absenci blízkosti je to Jana Plodková. Obecně si myslím, že film je nejlepší způsob, jak se člověk může zabývat věcmi, kterým nerozumí. Možná, že je to důvod, proč se prostřednictvím filmu snažím přemýšlet zrovna o ženském světě.

Jaké máte s filmem Absence blízkosti úmysly?
Kdyby se nám alespoň zčásti podařilo začít diskuzi o problému mateřského odcizení, nebylo by to málo. Cokoliv co pomůže rodičům trpícím tímto problémem uvědomit si, že nejsou nejhorší bytosti na světě a že se věci můžou změnit k lepšímu, je důležité. Problém mateřského odcizení tady evidentně je. Scénář jsem konzultoval s psycholožkou Kateřinou Schmidovou, vedoucí Rodičovské linky, což je jakási obdoba Linky bezpečí, kam mohou telefonovat rodiče, když řeší problém ve vztahu ke svému dítěti. Potvrdila mi, že tento problém v posledních letech jenom narůstá. Plánujeme s filmem jezdit do regionů a mluvit o tom.

Absence blízkosti je bezesporu silným příběhem. Za silný příběh lze považovat ale i to, že jste peníze sháněl prostřednictvím crowdfundingové kampaně na HitHit.
My jsme před tou kampaní byli v situaci, kdy jsme měli natočeno, ale scházeli nám peníze na postprodukci. Naší jedinou možností byl crowdfunding. Potřebné peníze se nám nakonec podařilo vybrat, čímž ještě jednou děkuji všem dárcům! Ohromné poděkování si také zaslouží pražské postprodukční studio MagicLab, které nám velmi vyšlo vstříc.

Neodradily vás problémy s financováním vašeho celovečerního debutu od dalšího natáčení?
Na film jsem nezanevřel, ale jak už jsem řekl na začátku, natáčení v extrémně nízkonákladových podmínkách lze udělat jen jednou v životě. Příště už to takhle nepůjde. Chci se věnovat psaní pro film nebo televizi nebo režírování a ne všem věcem okolo, které souvisejí daleko více s produkcí nebo propagací.

Pavel Pechoušek

Autor: Redakce

26.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Perníčky budou k dispozici namístě.

Vyrobte si vánoční ozdoby

Požár bytu v panelovém domě v Horním Slavkově
8

Požár bytu v Horním Slavkově má dvě oběti

AUTOMIX.CZ

Víte, co je černý led? Poradíme, jak ho poznat a jak se s ním vypořádat

Ze všech zimních nástrah na motoristy (a vlastně obecně na všechny), je jednou z nejhorších takzvaný „černý led“. Ten je totiž skoro nerozpoznatelný, ale strašlivě kluzký, což může způsobit velkou spoustu nemilých situací. Znáte taková ta videa, kdy se auta se zabržděnými koly nekontrolovaně kloužou jako saně? Tak přesně to umí černý led.

OTÁZKA PRO: Petra Kulhánka, primátora města Karlovy Vary

Jaký budou mít v příštím roce rozpočet divadlo, infocentrum nebo KV Arena? Budou hospodařit se stejnými penězi jako letos? Podpoří město i Bál festival?

Kanonýři z Kladna Varáky nešetřili, hurricany teď čeká letošní derniéra

Karlovy Vary – K šestnáctému kolu I. ligy mužů ve florbale zamířili hráči karlovarského Hurricanu na palubovku kladenských Kanonýrů. Tam pomýšleli na bodový zisk. A nebylo divu. Varáci totiž plnili na kladenské palubovce roli favorita. Neúspěšně.

Nezkontroloval brzdy na návěsu

Karlovy Vary - Dvaašedesátiletý řidič nákladní soupravy nabořil do svodidel na silnici R6 v Karlových Varech.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT